Introductie /
 Wat me interesseert is de magie van de verandering zelf, het onderling verband tussen de dingen, denkbeelden en woorden. Een kleine verschuiving in de context, in het gebruik van licht en kleur of een verschil in dimensie kan de verborgen po√ętiek in het gewone te voorschijn toveren. In een ontwrichte wereld, diens processen en gebeurtenissen ik vaak niet kan begrijpen, heb ik de behoefte  de interrelatie van alle dingen, levend of levenloos, te laten zien. Alles stroomt, alles verandert. Dat geldt zowel voor ons individueel leven als ook voor het grotere kader, de geschiedenis - vandaar mijn interesse in mythes en literatuur.

    Verandering veronderstelt een bepaald uitgangspunt en verschil. Het is daarom heel belangrijk de specifieke objecten nauwkeurig te studeren, die veranderingen ondergaan. Alles kan van waarde zijn om te bestuderen: een aarden kom, een van de grond opgeraapt dood insect, een van ouderdom getekend gezicht, een oude gestoffeerde stoel die aan land gespoeld is.

    Als scherp en objectief oog kan de camera een belangrijk instrument zijn voor de kunstenaar. Ze kan behulpzaam zijn als visueel geheugen, maar ze kan niet de tekende hand als tactiele extensie van mijn oog vervangen. Digitaal te werken met de camera en de computer betekent ultieme bewegelijkheid. De mogelijkheden voor verandering zijn grenzeloos. Dat is voor mij de grote attractie maar ook een nadeel. Afgezien van het feit dat een digitale prent de levendigheid van een hand gedrukte prent niet kan evenaren, loert het gevaar van vrijblijvendheid. Als alle beelden mogelijk zijn, zijn alle beelden de moeite waard? Ik denk van niet. Mijn zoektocht is altijd naar een po√ętische referentie, naar een metaforische visuele taal, waarbij reflectie essentieel is. Er is geen beweging zonder stilte, volgens T.S. Eliot. Hij spreekt over een "stilte punt" waar alles omheen draait -- en ik wou toevoegen zonder dit punt van rust zijn we echt verloren.